Sähköautoilun aitiopaikalla – kohtaamiset kansankielellä

TEKSTI & KUVAT: Marko Östman

Sähköautojen latauspisteiden myynnissä työskentelevät Jarkko Pihlaja ja Miikka Laaksonen tarjoavat asiakkaille helppoutta ja huolettomuutta. He ovat luottokumppaneita läpi koko prosessin. Molemmille on tärkeää, että asiakas ymmärtää, mitä hän hankkimassa.

Vertek Sähköpalvelu Oy:n Raision toimipisteen pihaan kaartaa sinivihreäksi teipattu sähköauto. Asiakaspäälliköt Jarkko Pihlaja ja Miikka Laaksonen toteavat yhteen ääneen ajavansa ajoneuvolla, joka kerää positiivisia katseita. Ja miksi ei keräisi, onhan kyse tulevaisuuden tuotteesta – sähköautosta, joka mainostaa laadukkaita latauspisteitä.

Tuo tulevaisuus tosin on jo täällä, sillä liikenteessä näkee päivittäin entistä enemmän sähkökäyttöisiä autoja. Latausjärjestelmiä taloyhtiöille ja yrityksille tarjoavat Pihlaja ja Laaksonen ovatkin sekä sähkö- että autoalan aitiopaikalla.

  • Kehitys kehittyy koko ajan, joten tässä työssä ei ole valmiiksi katettua pöytää, vaan päivittäin tulee jotain uutta. Se on inspiroivaa. Silmät ovat ikään kuin koko ajan töissä, sillä liikkuessani tarkkailen parkkipaikkojen latauspisteitä ja sähköautojen jatkuvasti kasvavaa määrää, Laaksonen kertoo.

Tämä kasvu vaatii asiaankuuluvat latausmahdollisuudet. Yhteistyö alkaa isännöitsijän tai yrittäjän yhteydenotosta.

Ensimmäisessä vaiheessa Laaksonen ja Pihlaja tekevät kartoituksen, jossa käydään läpi muun muassa kulutushuiput ja liittymiskaapelit sekä latauspisteiden tarve.

Kartoitusraportti käydään yhdessä asiakkaan kanssa läpi. Kartoituksen mukana tulee myös ehdotelma, miten seuraavaan vaiheeseen tulisi edetä ja miten kokonaisuus kannattaa toteuttaa.

  • Kun latauspisteitä suunnitellaan esimerkiksi yhtiökokouksissa, on hyvä pohtia latauspisteiden tarve nyt ja tulevaisuudessa. Jos nyt asennetaan kaksi paikkaa, voidaan samalla kertaa toteuttaa mahdollisuus liittää myöhemmin lisää latauslaitteita aina tarpeiden mukaan, Pihlaja sanoo.

Helppoutta ja huolettomuutta

Sähköauton latausmahdollisuus alkaa olla tänä päivänä yksi houkuttelevuustekijä. Jos myynnissä olevan taloyhtiöosakkeen pihapiirissä ei ole tai sinne ei ole suunnitteilla latauspisteitä, saattaa se nousta potentiaaliselle ostajalle kynnyskysymykseksi.

  • Ajatusmaailma on muuttunut lyhyessä ajassa. Aiemmin haluttiin lyhytlatausta, mutta se ei enää useinkaan riitä. Ratkaisumalleja olemassa oleviin kiinteistöihin on monia. Uudisrakennuksissahan sähköautojen latauspisteiden kaapelointivalmiudet ovat jo enemmän sääntö kuin poikkeus, Pihlaja toteaa.

Kartoituksen jälkeen Vertek Sähköpalvelu toteuttaa suunnittelun ja asennuksen. Asiakkaalla on mahdollisuus ottaa käyttöönsä myös Vertek Care -sähköauton latausjärjestelmän huolto- ja ylläpitopalvelu. Asiakas saa siis helppoutta ja huolettomuutta – ymmärrettävästi kansankielellä.

  • Me emme puhu niin sanottua insinöörikieltä, vaan meille on tärkeää, että asiakas ymmärtää mitä hän on hankkimassa. Toimimme ikään kuin suodattimena asiakkaan ja teknisten henkilöiden välillä. Kerromme selkeästi käytännön tasolla esimerkiksi kuormanhallinnasta ja tarpeista niin, että käyttäjä tietää miten arjessa kannattaa toimia, Laaksonen painottaa.
Olemme asiakkaalle kasvot eli kontaktihenkilöt läpi koko prosessin. Me emme ole sähkömiehiä, joten puhumme samaa kieltä asiakkaan kanssa. Tunnemme heidän tilat ja tarpeet, ja viemme asioita täällä talon sisäisesti eteenpäin, Pihlaja lisää.

Vakaa ja varma kumppani

Vertek on tunnettu ja vakaa toimija, mikä omalta osaltaan takaa pitkäaikaisen ja luotettavan kumppanuuden. Vuosikymmeniä toiminut oman alansa ammattilainen on täällä myös vuosikymmenien kuluttua, mikä varmistaa esimerkiksi takuuasiat ja huoltotoimenpiteet.

  • Tarjoamme varmatoimista tuotetta, jolla on jatkuvuutta ja joka kestää käyttöä. Oman pitkän myyntikokemukseni myötä tiedän haluavani myydä sellaista tuotetta, johon itse uskon ja jolle on oikeasti tarvetta. Nyt ollaan tämän asian ytimessä, Pihlaja sanoo.

Helppoutta tarjoavat myös taustajärjestelmät, joiden avulla asiakkaan aikaa ei mene esimerkiksi palveluiden laskuttamiseen asukkailta tai työntekijöiltä, vaan kyseiset tiedot menevät suoraan loppukäyttäjälle.

  • Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen ja niiden määrä lisääntyy koko ajan. Onhan se mukavampi ladata auto yön aikana kuin käydä pari kertaa viikossa tankilla. Latausjärjestelmän kanssa kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeellä, Laaksonen lisää.

Ajankohtaista

Santeri Turunen työskentelee niin tietokoneella kuin maastossa. Onnistuminen vaatii erilaisten ympäristöjen tuntemusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.